Defensieweb wiki
Advertisement

De viceadmiraal is een rang bij vrijwel alle zeestrijdkrachten en volgt in het algemeen op de admiraal. Viceadmiraal is een driesterrenfunctie en equivalent aan luitenant-generaal bij land- en luchtmacht. In de zeiltijd was de viceadmiraal tijdens zeeslagen de bevelvoerder van het voorste eskader, dat voor de hoofdmacht uitvoer en als eerste slaags raakte met de schepen van de tegenstander.

Nederland[]

Bij de Koninklijke Marine volgt de viceadmiraal op de luitenant-admiraal. Hoewel de luitenant-admiraal (luitenant = plaatsvervanger) net als de viceadmiraal de plaatsvervanger was van de admiraal (of eigenlijk van de admiraal-generaal), is deze bij de Nederlandse marine al sedert de 17e eeuw boven de viceadmiraal gesteld.

In de praktijk is de viceadmiraal de hoogst bereikbare rang. Die van luitenant-admiraal wordt nog zelden bekleed (uitsluitend als de Commandant der Strijdkrachten afkomstig is uit de marine) en die van admiraal bestaat formeel niet meer.

In de 17e eeuwse marine benoemde elke admiraliteit een eigen luitenant-admiraal en viceadmiraal.

België[]

Functie
schaal
NAVO
Landcomponent Medische Component Luchtcomponent Marinecomponent
OF-8 Luitenant-generaal
Generaal
Landmacht OF-8 Functieschaal OF-8 is onbekend Luitenant-generaal
Generaal
BE-Air Force-OF8 Viceadmiraal
Admiraal
BE-marine OF-8
Advertisement