Defensieweb wiki
Advertisement
HelicopterUH-60BlackHawk

De UH-60 Black Hawk van Sikorsky is een middelzware transport- of aanvalshelikopter die door meer dan 20 landen wordt gebruikt. Hij is in gebruik bij het Amerikaanse leger, en daarnaast bij de legers van Argentinië, Australië, Bahrein, Brunei, China, Colombia, Egypte, Israël, Maleisië, Mexico, Marokko, de Filipijnen, Saoedi-Arabië, Zuid-Korea, Taiwan, en Turkije.

De Black Hawk kan diverse taken uitvoeren, waaronder luchtoffensieven, elektronische oorlogsvoering, en gewondentransport door de lucht. In aanvalsacties kan hij een groep van 11 soldaten plus uitrusting vervoeren, of een 105-mm houwitser inclusief munitie en geschutsbemanning. Als transporthelicopter kan de Black Hawk 1170 kilo lading vervoeren, of 4050 kilo lading heffen. De Black Hawk is uitgerust met geavanceerde besturingssystemen en elektronica, waaronder het global positioning system. De Black Hawk kan met een tank boom uitgerust worden om bij te tanken in de lucht.

De Black Hawk is ontwikkeld omdat het Amerikaanse leger in 1972 een opvolger zocht voor de UH-1 Iroquois. Er werden drie prototypes gebouwd. Het eerste vloog in oktober 1974, en werd vergeleken met een ontwerp van Boeing-Vertol. De Black Hawk werd gekozen. Hij kwam bij het Amerikaanse leger in dienst in 1979. Er bestaan ook uitvoeringen voor de Amerikaanse luchtmacht en de Amerikaanse kustwacht.

Bij het grote publiek werd de Black Hawk helikopter bekend van de film Black Hawk Down (2002), geregisseerd door Ridley Scott, naar het gelijknamige boek uit 1999 van Philadelphia Inquirer verslaggever Mark Bowden, over een fataal verlopen actie van het Amerikaanse leger in Mogadishu.

Specificaties[]

  • Bemanning: 2
  • Lengte: 17,00 m
  • Rotor diameter: 17,2 m
  • Hoogte: 3,82 m
  • Leeggewicht: 8095 kg
  • Max takeoff gewicht: 11.660 kg
  • Motoren: 2× Klimov TV3-117VMA turboshafts met elk 1545 kW
  • Max snelheid: 300 km/h
  • Plafond: 6.340 m
  • Actieradius: 1.100 km
Advertisement