Defensieweb wiki
Advertisement

Type 1 Chi-He is een Japanse tank gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog en de opvolger van Type 97 Chi-Ha.

Ontwerp[]

Als reactie op Type 97 Chi-Ha’s zwakke pantserpenetratie, toe te schrijven aan zijn lage-snelheids Type 97 57 mm hoofdkanon, werd er een nieuwe serie tanks ontwikkeld gebaseerd op het ontwerp van Type 97 Chi-Ha. De eerste van deze nieuwe serie was Type 1 Chi-He, deze verscheen in 1941.

Vergeleken met Type 97 Chi-Ha was Type 1 Chi-He iets langer en groter. Zijn dikker pantser was gelast in plaats van vastgenageld en de tank was twee ton zwaarder. De Mitsubishi Type 100 dieselmotor was 52 kW krachtiger dan Type 97 Chi-Ha’s Mitsubishi dieselmotor en meer dan geschikt om het extra gewicht van het Type 1 te compenseren. Het Type 1 47 mm hoge-snelheidskanon had een looplengte van 2.250 m en een kogelsnelheid van 810 m/s, met pantserpenetratie bijna het dubbele van het lage-snelheids Type 97 57 mm kanon. Het kanon was geplaatst in een nieuwe tweemanskoepel met ruimte voor een lader.

Varianten[]

  • Ta-Ha-A Chi-He met een dubbel 37mm luchtafweerkanon in plaats van het 47mm kanon.
Advertisement