Defensieweb wiki
Advertisement
Slag bij Lyon
Datum 19 februari 197
Locatie Lugdunum (huidig Lyon)
Resultaat overwinning van Severus
Strijdende partijen
Romeinse legioenen van Pannonië, Illyricum, Moesië en Dacië Romeinse legioenen van Britannia en Hispania
Commandanten
Septimius Severus Clodius Albinus
Troepensterkte
55.000-75.000 55.000-75.000

De Slag bij Lyon, ook wel slag bij Lugdunum genoemd, vond plaats op 19 februari 197 en wordt gerekend tot één van de grootste veldslagen uit de klassieke oudheid. . Het was een veldslag tussen twee Romeinse legers, waarbij het ene leger aangevoerd werd door keizer Septimius Severus, en het andere leger door de tegen-keizer Clodius Albinus. De slag werd gewonnen door Septimius Severus.

Achtergrond[]

Clodius Albinus was een concurrent van Septimus Severus. Als gouverneur van de Romeinse Provincie Brittannië ging hij zijn eigen gang. Eind 195 werd hij tot staatsvijand gemaakt. Het is niet helemaal duidelijk of Clodiu Albinus met bepaalde kringen uit de senatorenstand in verbinding stond. Hij riep zich tot keizer uit en viel Gallië binnen. Aanvankelijk boekte hij successen, doch begin 197 keerden de kansen. Septimius Severus haastte zich naar Gallië toe om hem te weerstaan. In de buurt van Lyon raakten de twee legers met elkaar in gevecht. Clodius Albinus delfde het onderspit en Septimius Severus behaalde de overwinning. De verslagen usurpator probeerde te ontsnappen, maar werd gegrepen en pleegde daarop zelfmoord.

Bronnen-[]

  • Cassius Dio
  • Herodianus, Scriptores Historiae Augustae
Advertisement