Defensieweb wiki
Advertisement

Een Politiebevoegdheidstitel zijn Belgische titels die de politionele bevoegdheid van de (politie)ambtenaar aanduid.

Bestuurlijke Politiebevoegdheidstitels[]

Bestuurlijke Politiebevoegdheidstitels: dit betreft bevoegdheden op bestuurlijk vlak (bv. bestuurlijke aanhoudingen, ontruimingen, bepaalde fouilleringen, bestuurlijke inbeslagnames, etc.)

Politieofficier[]

  • Officier van Bestuurlijke Politie (OBP) heeft de volle politionele bevoegdheid op bestuurlijk vlak (bv. een arrestatie of aanhouding verrichten of bevestigen):
  • Commissaris van Politie (CP);
  • Hoofdinspecteur van Politie (HNIP);
  • Burgemeester.

Politieagent[]

  • Agent van Bestuurlijke Politie (ABP) kan sommige zaken zelf uitvoeren, maar heeft voor andere maatregelen geen bevoegdheid en moet daarvoor beroep doen op een OBP of OGP:
    • Inspecteur van Politie (INP);
    • Beveiligingsagent van Politie (BAGP);
    • Agent van Politie (AP): vroegere hulpagent, beperkte politiebevoegdheden (verkeerswetgeving, GAS-wetgeving).

Gerechtelijke bevoegdheidstitel[]

Gerechtelijke Politiebevoegdheidstitels: dit betreft bevoegdheden op gerechtelijk vlak (bv. gerechtelijke arresties, huiszoekingen, gerechtelijke fouilleringen, onmiddellijke intrekkingen van het rijbewijs, etc.)

Politieofficier[]

  • Officier van Gerechtelijke Politie (OGP) heeft de volle politionele bevoegdheid op gerechtelijk vlak (bv. een arrestatie of aanhouding verrichten of bevestigen):
    • Commissaris van politie (CP);
    • Hoofdinspecteur van politie (HNIP);
    • Bijzondere Veldwachter: beperkte bevoegdheden (geen HPK).
  • Hulpofficier van de procureur des Konings (HPK), de politieambtenaren met de bevoegdheid OGP zijn tegelijk HPK, wat betekent dat zij in feite assistenten zijn van de procureur en zo bepaalde beslissingen toebedeeld krijgen van de procureur. Buiten de politie zijn er ambtenaren met OGP-bevoegdheid; zij hebben meestal geen HPK-bevoegdheid:
    • Commissaris van politie (CP);
    • Hoofdinspecteur van politie (HNIP).

Politieagent[]

  • Agent van Gerechtelijke Politie (AGP) kan sommige zaken zelf uitvoeren, maar heeft voor andere maatregelen geen bevoegdheid en moet daarvoor beroep doen op een OBP of OGP:
    • Inspecteur van Politie (INP);
    • Securail-agent: beperkte beperkte politiebevoegdheden, proces-verbaal opstellen, vaststellingen, boetes te innen met blauwe zwaailichten en optische sirenes zich prioritair verplaatsen (Wet op de politie van de spoorwegen van 27 april 2018).
Advertisement