Defensieweb wiki
Advertisement

Het Philadelphia-experiment is een vermeend Amerikaans marine-experiment in de marinehaven van Philadelphia uit 1943 om (radar)onzichtbaarheid van een marineschip te bewerkstelligen door manipulatie van magnetische velden. Er zouden allerlei vreemde effecten opgetreden zijn zoals verdwijning van bemanningsleden, tijdreis-effecten en zelfs teleportatie van het schip. Volgens de officiële lezing van de US-Navy is het hele verhaal een opgeklopte mythe.

Het boek[]

Dit vermeende experiment uit de oorlog werd breed uitgemeten door de sensatieschrijver Charles Berlitz in samenwerking met William Moore in hun boek The Philadelphia Experiment. In dit boek wordt verhaald dat het experiment, bekend als Project rainbow, in dezelfde categorie viel als het Manhattanproject. Aan Project rainbow zouden o.a. Albert Einstein en Nikola Tesla hun geheime medewerking hebben verleend. Einstein omdat hij volgens het verhaal zijn speurtocht naar een verenigde veldtheorie, die een relatie legt tussen elektromagnetisme en zwaartekracht, succesvol voltooid zou hebben. Volgens de reguliere wetenschap echter is Einstein hier nooit in geslaagd. Tesla omdat hij een expert was op het gebied van elektriciteit en magnetisme maar volgens de officiële geschiedschrijving was Tesla in de jaren '40 allang niet meer actief bezig met wetenschap en bovendien al ernstig verzwakt door zijn hoge leeftijd (hij overleed in 1943). Het boek van Charles Berlitz werd in 1984 verfilmd door regisseur Stewart Raffill.

Het experiment[]

Bij het experiment verdween het schip enkele malen maar verscheen telkens weer, schijnbaar onbeschadigd. Maar voor de bemanning liep het minder goed af: enkelen van hen verdwenen spoorloos, anderen vlogen spontaan in brand en een stuk of vijf matrozen waren zelfs 'samengesmolten' met het dek van het schip. Bijna alle bemanningsleden hadden hierna ernstige psychische problemen en in de loop van de volgende maanden zouden sommigen van hen in het niets verdwenen zijn of alsnog spontaan in brand zijn gevlogen. De geschokte marineleiding stopte onmiddellijk verdere testen en probeerde de hele affaire in de doofpot te stoppen.

Vervolg[]

Ondanks de desastreuze gevolgen voor de bemanning van het schip waarop het experiment werd uitgevoerd, ging men daarna volgens sommige schrijvers echter toch in het diepste geheim verder met onderzoek naar deze onverwachte verschijnselen en volgens de geruchten is men tegenwoordig (2004) nog steeds hiermee bezig. Nu zou dit project verder gevoerd zijn als het Montauk Project, ook een bekend verhaal in UFO-kringen en bij samenzweringstheoretici.

Resultaten van dit onderzoek zouden o.a. de UFO's zijn die geheime Amerikaanse militaire toestellen zijn die een soort van anti-zwaartekrachtaandrijving gebruiken. Hierna volgden meer schrijvers dit spoor en werd het een vaak geciteerd verhaal in vele sensatieboeken.

Advertisement