Defensieweb wiki
Advertisement
Osama bin Laden
Bin laden
Algemeen
Geboortedatum 10 maart 1957
Sterfdatum -
Geslacht Man
Geboorteplaats Djedda
Plaats van overlijden -
Functie
Zijde Terrorisme
Organisatie El Qaeda
Speciale functie Sjeik Osama bin Muhammad bin Awad bin Laden
Rang Sjeik

Sjeik Osama bin Muhammad bin Awad bin Laden (Djedda, 10 maart 1957), beter bekend als Osama bin Laden (أسامة بن لادن), is een telg van de omvangrijke miljonairsfamilie Bin Laden. Zijn persoonlijk vermogen wordt geschat op 25 à 30 miljoen dollar. Osama bin Laden werd berucht door de aanslagen op het WTC in New York, waar hij overigens niet door de FBI verantwoordelijk voor wordt gehouden.[1]
Regelmatig verscheen hij in video-opnamen en op foto's, maar ook deze beelden worden in sterke twijfel getrokken[2].

Gewapende activiteiten[]

Osama wordt gezien als een leider van Al Qaida, een islamitische paramilitaire beweging die in westerse landen en een groot aantal niet-westerse landen wordt beschouwd als een terroristische organisatie. Al Qaida heeft tot doel een pan-Islamitisch kalifaat te stichten door regimes die het als niet-Islamitisch ziet, omver te werpen. Osama was onderdaan van Saoedi-Arabië, maar zijn staatsburgerschap is ingetrokken.

Bin Laden wordt door velen, met name door de regering van de Verenigde Staten en overige westerse landen, verantwoordelijk gehouden voor de terroristische aanslagen op 11 september 2001 op het World Trade Center en het Pentagon in de VS met vliegtuigen van United Airlines en American Airlines, waarbij bijna 3000 Amerikanen omkwamen. Bin Laden doet zelf ook voortdurend suggestieve uitspraken die in de richting wijzen van zijn betrokkenheid of verantwoordelijkheid: in een videocassette pochte Bin Laden dat dit resultaat van de aanslagen van 11 september 2001 zelfs zijn "optimistische" verwachtingen overtrof. En op 29 oktober 2004, vier dagen voor de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten, verscheen opnieuw een videocassette van Bin Laden, waarin hij nadrukkelijk verklaart achter de terreuraanvallen te staan.

Osama bin Laden wordt gezocht in verband met de aanslagen van 1998 op de Amerikaanse ambassades in Tanzania en Kenia. Bij deze aanslagen kwamen meer dan 200 mensen om. Osama bin Laden wordt echter officiëel niet gezocht voor de aanslagen van 11 September. Hij staat op de lijst FBI Ten Most Wanted Fugitives. Een beloning tot 27 miljoen dollar wordt uitgeloofd voor informatie die tot zijn aanhouding of veroordeling leidt.

In september 2008 werd door de Amerikanen besloten de speurtocht naar hem en zijn vermoedelijke schuilplaats in de bergen van westelijk Pakistan te intensiveren, ondermeer door de inzet van onbemande vliegtuigen, zogeheten Predator drones [1].

Positie en standpunten[]

Formeel heeft zijn familie reeds lang alle banden met hem verbroken, maar niet lang voor 11 september is hij nog op een bruiloft gefotografeerd. Enkele weken na 11 september heeft de familie Bin Laden haar investeringen in Halliburton (een Amerikaanse defensiegigant) moeten terugtrekken.

Osama bin Laden bekritiseert zijn vaderland wegens veiligheidssamenwerking met de Verenigde Staten van Amerika en wordt in Saoedi-Arabië gezocht vanwege betrokkenheid bij terreurdaden. Hijzelf heeft echter volgens verschillende bronnen ook samengewerkt met de Verenigde Staten, toen hij een guerrillabeweging steunde die streed tegen de bezetting van Afghanistan door de Sovjet-Unie.

Naar Bin Laden wordt momenteel actief gezocht in verband met aanslagen over de hele wereld. Zijn huidige verblijfplaats is onbekend; vaak wordt erop gespeculeerd dat hij in Waziristan, in het grensgebied van Afghanistan en Pakistan, verblijft.

Tijdens de oorlog in Afghanistan tegen de Sovjet-Unie, was Bin Laden de protegé van de Amerikaanse overheid, en de CIA trainde zijn manschappen en ontwierp de bunkergrotten van Tora Bora. Deze bescherming bleef in stand na de aanslag die Bin Laden gepleegd zou hebben op de VS-ambassade in Kenia; Bin Laden is toen niet gearresteerd maar "verbannen" naar Afghanistan.

De Taliban zijn sindsdien nog op handelsmissie geweest in de Verenigde Staten, en hebben (lang voor 11 september) de uitlevering van Osama aangeboden. Vlak voor de oorlog in Afghanistan weigerden zij echter zijn uitlevering.

In de Verenigde Staten werd lange tijd gesuggereerd dat de Irakese dictator Saddam Hoessein diensten zou hebben verleend aan Osama bin Laden en diens Al-Qaida. Deze visie is onwaar gebleken.

Familie[]

Osama is het 17e kind van de 54 (of 52, dat is niet helemaal duidelijk) kinderen die Mohammed bin Laden bij tien vrouwen kreeg. Mohammed bin Laden was een steenrijke zakenman die zijn fortuin verdiende in de bouw, onder meer bij de renovatie van moskeeën. Enkele van zijn projecten zijn de renovatie van de ka'aba in Mekka en de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem.

Mede dankzij contacten met het Saoedische koningshuis breidde hij vervolgens zijn handelscontacten uit, onder andere naar de Verenigde Staten. Na de dood van Mohammed bin Laden werden de handelsbetrekkingen van de familie voortgezet door Salem bin Laden, één van de vele (half)broers van Osama. Het familiekapitaal wordt uiteindelijk geschat op $16 miljard.

Na de dood van zijn vader erfde Osama een deel van diens fortuin. Eerdere schattingen gaven 300 miljoen dollar, later werd uitgegaan van 25 à 30 miljoen. Met dit vermogen legde hij rond 1990 de basis voor Al Qaida.

  1. In Hunt for Bin Laden, a New Approach, Craig Whitlock, Washington Post 10 september 2008, pagina A01 [3]
Advertisement