Defensieweb wiki
Advertisement

broninformatie[]

externe links[]

Koninklijke Militaire School

Koninklijke Militaire School
Data
Motto
Stichting jaren 80
Plaats Woensdrecht, Nederland
Commandant
Studenten
Homepage http://luchtmacht.nl
Wapenschild
Kmsl

De Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) is de opleidingsschool voor de toekomstige soldaten, korporaals en onderofficieren van de Koninklijke Luchtmacht. De school is gevestigd op het terrein van de Vliegbasis Woensdrecht in Hoogerheide.

De KMSL is medio jaren '80 van de vorige eeuw ontstaan uit een fusie van een aantal andere Defensie opleidingen. Door de bezuinigingen die ontstonden bij de opschorting van de dienstplicht moest een kleine, flexibele krijgsmacht ontstaan. Het gevolg was dat diverse opleidingen totaal vervielen of werden geintegreerd.

De opleidingen waaruit de KMSL ontstaan is, zijn de voormalige:

  • Luchtmacht Instructie en Militaire Opleidingen School (LIMOS) te Nijmegen; waar vroeger de opleidingen voor de dienstpichtige soldaten en korporaals bestemd voor de luchtmacht werden verzorgd.
  • Koninklijke Kaderschool Luchtmacht (KKSL) te Schaarsbergen; waar vroeger alle toekomstige onderofficieren van de lucjtmacht werden opgeleid.
  • Luchtmacht Elektronische & Technische School (LETS) te Schaarsbergen; waar vroeger alle initiele en voortgezette praktijkopleidingen op deze gebieden voor de luchtmacht plaatsvonden.

Heden bestaat het ressort Opleidingen Koninklijke Luchtmacht uit 4 squadrons die de opeidingen verzorgen, namelijk:

  • 130 Squadron: verzorgt naast de Initiële Militaire Opleidingen voor onderofficieren, korporaals en soldaten tevens de initiële en vaktechnische opleidingen in de vakgebieden ‘vredesbeveiliging´ en ‘objectgrondverdediging´. Ook verzorgt deze afdeling de opleiding tot specialist met betrekking op Nucleaire, Biologische en Chemische Oorlogsvoering en de opleiding tot hondengeleider. Daarnaast verzorgt de afdeling Administratie, Personeel en Bedrijfseconomische Zaken voor die functiegebieden de vaktechnische trainingen.
  • 131 Squadron: verzorgt de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding op de Pilatus PC-7. De vervolgopleiding van de vliegers vindt echter grotendeels plaats in de Verenigde Staten.
  • 132 Squadron: verzorgt organisatorisch/didactische opleidingen voor instructeurs en geeft leiderschapstraining.
  • 133 Squadron: verzorgt alle vaktechnische elektronische en technische opleidingen op het gebied van F-16’s, helikopters, mechanische grondsystemen, communicatie- en informatiesystemen en brandweer. Voor de laatstgenoemde opleiding beschikt de KMSL over een van de modernste oefenterreinen voor militaire brandweerkorpsen in Europa.
Advertisement