Defensieweb wiki
Advertisement
1942Jeep
Willys jeep

De Jeep is zowel een automerk als een autotype.

Autotype[]

Een Jeep is een vierwielig door een motor aangedreven voertuig met een voor- en een achterbank, ongeveer ter grootte van een personenauto, van oorspronkelijk Amerikaanse origine. Er bestaan verschillende verhalen over het ontstaan van de naam Jeep:

  • Een vroeg prototype heette bij Ford GPW (1/4-ton 4x4 truck). Waar de G staat voor Government en de P een code is voor de afmeting van de wielbasis, namelijk 80". De W voor Willys-Overland (daar heette het model: MB), de leverancier voor de motor. Ook was het woord 'jeep' al in 1938 in algemeen gebruik Referenties vereist.
  • Een andere mogelijkheid verwijst naar een personage uit de Popeye stripverhalen (1936). Het wezen heet Eugene the Jeep, met de eigenschap om op de meest onverwachte plaatsen en momenten op te duiken.
  • De naam kan afgeleid van het Engelse acroniem G.P. dat voor general purpose (algemene bestemming) staat .

Het oorspronkelijke model Jeep is ontstaan als gevolg van een "ontwerpwedstrijd" uitgeschreven door het Amerikaanse leger. Doel van de wedstrijd was het ontwerp voor een licht (1/4 ton) voertuig. De inschrijvingen kwamen van Ford, Willys-Overland en American Bantam. Het winnende ontwerp kwam van American Bantam maar door politiek spel werd het voertuig uiteindelijk ook gebouwd door Ford en Willys Overland. De oorspronkelijke Jeep was open uitgevoerd met een naar voren neerklapbaar windscherm (voorruit). De Jeep bood plaats aan een chauffeur en drie passagiers, één voorin en twee achterin, maar kon ook gebruikt worden voor vervoer van allerlei andere zaken. Jeeps werden in de Tweede Wereldoorlog aan geallieerde zijde veel gebruikt.

Vanaf 1955 werd de Jeep ook in Nederland geproduceerd door Nekaf.

Automerk[]

Na de oorlog ging Willys door met het produceren van de Jeep voor het leger. Men produceerde in 1947 de Jeep Jeepster, wat men een vroege voorloper van de SUV kan noemen; het was een auto met een Jeep uiterlijk maar met een conventionele achterwielaandrijving. Doordat Willys druk was met de productie voor het leger werd de productie van de Jeepster stopgezet. Jeep is lid van DaimlerChrysler.

Huidige modellen voor de Europese markt[]

  • Jeep Wrangler
  • Jeep Cherokee
  • Jeep Grand Cherokee
  • Jeep Commander
  • Jeep Compass

Toekomstige modellen voor Europa[]

  • Jeep Patriot
  • Jeep Wrangler Unlimited

concept cars van jeep

  • Jeep Trailhawk
  • Jeep Gladiator
  • Jeep Hurricane
  • Jeep Rescue

Trivia[]

Een leuke legende, betreffende de naam 'Jeep', is de volgende:
"Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de 'Jeep' vrij goed ingeburgerd in Europa. Een Jeep werd al snel overal en door iedereen voor allerlei doeleinden ingezet zonder dat het voertuig echt in de problemen raakte. Ook wat het onderhoud betrof was elementaire autotechniek al genoeg om het ding rijdende te houden. Vandaar wellicht de volgende parafrase op het woord 'Jeep': 'J'ust 'E'nough 'E'lementary 'P'arts."

Advertisement