Defensieweb wiki
Advertisement
F801 Tromp ca 1995

Hr. Ms. Tromp was een fregat en de naamgever van de Trompklasse. De Tromp had één zusterschip, de De Ruijter. Deze schepen stonden bij de marine ook bekend als geleide-wapenfregatten (GW-fregat). Het schip is vernoemd naar de 17e eeuwse [[admiraals Maarten Harpertszoon Tromp en Cornelis Tromp. De Tromp was het achtste schip dat die naam voerde in de Nederlandse marine. De bouw van de Tromp is in 1971 begonnen en duurde ongeveer vier jaar. De (Bofors) geschutkoepel op het schip, met twee 120 mm kanons, is afkomstig van de onderzeebootjager Hr. Ms. Gelderland, die in 1974 uit dienst is gesteld. Beide koepels zijn toen verwijderd en voor hergebruik op de fregatten gereviseerd.

Levensloop[]

Gedurende een kwart eeuw waren de Tromp en de De Ruyter de gezichtsbepalende vlaggenschepen van de Nederlandse marine. Niet in het minst door de opmerkelijke bol van de radarantenne. De Tromp heeft het laatste jaar van zijn diensttijd gefungeerd als testplatform voor de SMART-L radar t.b.v. de fregatten van de De Zeven Provinciënklasse. Daartoe werd de lanceerinrichting voor de Standard missiles verwijderd. Het schip is in 1999 uit de vaart genomen en vervolgens gesloopt. Van het 2 jaar later uitdienstgestelde zusterschip de De Ruyter is zowel de behuizing (bol) van de 3 dimensionale radar alsmede de complete brugsectie bewaard gebleven. Deze zijn te bezichtigen in het Marinemuseum te Den Helder.

Specificaties[]

  • naam = Hr. Ms. Tromp
  • kiellegging = 4 augustus 1971
  • tewaterlating = 2 juni 1973
  • indienst = 3 oktober 1975
  • uitdienst = 12 november 1999
  • waterverplaatsing = 4300 ton
  • afmetingen = 138 x 14,80 m
  • machinevermogen = 2 Rolls Royce Tyne gasturbines (kruisvaart) 8000 pk
    2 Rolls Royce Olympus gasturbines (hoofdvaart) 56.000 pk
  • snelheid = 30 knopen
  • bemanning = 270 - 306 koppen
  • bewapening = 2 kanons 120 mm;
    Harpoon SSM;
    NATO Sea Sparrow SAM;
    Standard missile MR-1 SAM;
    Goalkeeper;
    6 torpedobuizen;
    Lynx helikopter

Trivia[]

Prins Willem-Alexander heeft een deel van zijn diensttijd op dit schip gezeten.

Zie ook:[]

Advertisement