Defensieweb wiki
Advertisement
A-7B Corsair II Lakehurst

De Chance Vought A-7 Corsair II is een lichte aanvalsjager die vanaf een vliegdek kan opereren; vandaar de typeaanduiding A(van Attack)-7.

Het toestel diende bij de USN als vervanger voor de succesvolle A-4 Skyhawk maar het USMC gaf echter de voorkeur aan een ander toestel, de AV-8 Harrier.

De A-7 was het eerste toestel dat was uitgerust met een head up display (HUD).

De eerste vlucht van het toestel werd gemaakt in september 1965 en het toestel werd operationeel in februari 1967. Het toestel werd vanwege zijn uiterlijk door zijn vliegers snel aangeduid met de spotnaam Sluf (Short Little Ugly Fucker).

Vanaf 1985 werd het toestel bij de USN gefaseerd vervangen door de nieuwe F/A-18 Hornet. Bij de laatste operationele eenheden werden de A-7’s vervangen na hun inzet in de Golfoorlog in 1990.

Tussentijds werden toestellen verkocht aan de luchtmachten van Griekenland (60 stuks), Portugal (50 stuks) en Thailand (112 stuks).

De Air National Guard vloog echter met de A-7’s door tot 1993; hierna werd een deel van de overgebleven toestellen geconserveerd en opgeslagen. De rest werd gesloopt.

Het toestel heeft een treffende gelijkenis met de Chance Vought F-8 Crusader en wordt daar ook vaak mee verward. Ondanks deze gelijkenis is de Corsair een totaal ander toestel dan de Crusader.

Advertisement