Defensieweb wiki
Advertisement
Challenger2

Nadat begin jaren tachtig de Challenger 1 in gebruik was genomen bleek al snel dat dit voertuig — in wezen niets anders dan een omgebouwde Chieftain — inferieur was in prestaties aan de Duitse Leopard 2 en de Amerikaanse M1 Abrams. Het was te traag, mechanisch onbetrouwbaar en verloor steeds op pijnlijke wijze tijdens internationale schietwedstrijden. Door budgettaire problemen gedwongen had men het indertijd door de Shah van Perzië betaalde Shir-2-project maar zo goed en zo kwaad als het ging gecombineerd met de ruime materieelreserve aan bestaande Chieftains en net gedaan alsof men een gloednieuwe hypermoderne tank had aangeschaft. Vooral het oude vuurcontrolesysteem, met slechte kanonstabilisatie, maakte dat de Challenger geen serieuze concurrent voor de andere twee westerse tanks was. In 1987 kwam het hierover tot een grote politieke rel. Even overwoog men dan maar zelf de Leopard 2 of de M1 aan te schaffen, maar de Britse recessie van 1988 maakte dat financieel onmogelijk en de perestroika van Michael Gorbatsjov het militair overbodig. Er werd besloten Vickers alleen een volledig nieuwe koepel te laten ontwikkelen en verder het bestaande rompontwerp te verbeteren.

Eind jaren negentig werd de Challenger 2E ontwikkeld; een voertuig voornamelijk bedoeld voor de, tot dan toe zeer tegenvallende, export. Het zwakke punt van de Challenger, de lage mobiliteit, werd verbeterd door de inbouw van een 1500 pk motor. Door toepassing van de beste materialen werd dit de zwaarst gepantserde tank ter wereld. Niemand wilde het voertuig echter aanschaffen en nadat ook het Griekse leger voor de Leopard 2 koos, is de ontwikkeling in 2005 beëindigd.

specificaties[]

  • Algemene kenmerken
  • Bemanning 4
  • Lengte 11,55 m
  • Breedte 3,52 m
  • Hoogte 2,49 m
  • Gewicht 62,5 ton
  • Pantser en bewapening
  • Pantser Dorchester keramisch pantser met wolfraam
  • Hoofdbewapening 120 mm kanon
  • Secundaire bewapening 2x 7,62 mm machinegeweer

en 2x rookbommenwerper

  • Mobiliteit

Motor vloeistofgekoelde dieselmotor met 895 kW Snelheid (op wegen) 57 km/h

  • Rijbereik 400 km
Advertisement