Defensieweb wiki
Advertisement

Het Air Force Cross (AFC) is de tweede hoogste dapperheidsonderscheiding van de Amerikaanse luchtmacht. Het Navy Cross en het Distinguished Service Cross zijn de equivalenten van respectievelijk de marine en de landmacht.

Air Force Cross
USAFC.jpg
hoger
Medal of Honor
gelijk
Navy Cross
Distinguished Service Cross
lager
Defense Distinguished Service Medal
staafje
USAFC ribbon.png

Ontwerp[]

Zowel het juweel als het lint zijn afgeleid van de Distinguished Service Cross. Het juweel bestaat uit een bronzen kruis met in het midden een Amerikaanse adelaar tegen een achtergrond van wolken in een groene lauwerkrans.

Op de achterzijde wordt de naam van de ontvanger gegraveerd.

Het lint is lichtblauw met een witte en een rode dunne streep aan elk uiteinde.

Geschiedenis[]

Het ereteken ontstond op 1 november 1965 en werd retroactief gemaakt tot op 6 juli 1960. Voor die datum werd aan diegenen die zich in de toekenningsvoorwaarden bevonden de landmachtvariant, het Distinguished Service Cross toegekend.

Het was de bedoeling om een ereteken te creëren dat uitzonderlijke moed in het gevecht erkende, maar niet van die aard dat de uitreiking van de Medal of Honor gerechtvaardigd zou zijn. Het wordt wel steeds verleend in naam van de President van de Verenigde Staten.

Toekenningsvoorwaarden[]

Extraordinary heroism in action against an enemy of the US while engaged in military operations involving conflict with an opposing foreign force or while serving with friendly foreign forces.

Buitengewone moed in het gevecht tegen een vijandige mogendheid tijdens een militaire operatie of tijdens dienst bij een bevriend leger".

Het ereteken kan postuum worden uitgereikt en is ook toegankelijk voor burgers. In zeer uitzonderlijke gevallen wordt het kruis ook aan buitenlanders toegekend.

Mogelijke versierselen op het lint[]

  • Bronzen eikenblad
  • Zilveren eikenblad

Statistieken[]

Door het feit dat de medaille slechts in het leven werd geroepen na de Korea-oorlog zijn er slechts zeer weinig toekenningen geweest.

Door een rechtzetting werden er 2 kruisen verleend voor moed tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In totaal zijn er eind 2007 net geen 200 onderscheidingen met dit ereteken geweest.

Bekende Ontvangers[]

  • Majoor Rudolf Anderson was de eerste die met het kruis werd onderscheiden, zij het postuum, tijdens de Cubacrisis.
  • Tim Wilkinson werd met het Air Force Cross onderscheiden voor betoonde moed als “para-rescueman” tijdens de gevechten in Mogadishu, Somalië in oktober 1993 toen hij gewond zijnde en onder hevig vijandig vuur doorging met de verzorging van gewonde pilotencrews en Army Rangers.
  • Kolonel Bud Day werd met het kruis onderscheiden voor betoonde moed tijdens de Viëtnam oorlog. Hij wordt aanzien als de meest onderscheiden militair sinds generaal Douglass McArthur. Ook de Medal of Honor is één van zijn meer dan 70 onderscheidingen.
  • James Kasler ontving de medaille, tot in 2007 als enige, drie keer.

Bronvermelding[]

  • A complete guide to all US military medals ISBN 1-884452-18-3
Advertisement