Defensieweb wiki
Advertisement

1900 - 1999[]

  • 1904 - Japan valt Rusland aan; begin van de Russisch-Japanse Oorlog.
  • 1940 - Sovjetbronnen melden de verovering van diverse forten in de Finse Mannerheimlinie.
  • 1941 - In een geheime overeenkomst verleent Bulgarije Duitse troepen doorgang naar Griekenland.
  • 1942 - Fritz Todt overlijdt op 50-jarige leeftijd te Rastenburg. Todt was een Duits ingenieur en tijdens de Tweede Wereldoorlog rijksminister voor bewapening en munitie in het Derde Rijk. Fritz Todt kwam om het leven bij een vliegtuigongeluk nabij het hoofdkwartier Wolfsschanze van de Führer bij Rastenburg. Hitler benoemt Albert Speer tot opvolger van Todt.
  • 1942 - Britse troepen houden stand bij El Gazala, 60km ten westen van Tobroek (Libië) en brengen hiermee de opmars van het Afrikakorps van Woestijnvos Erwin Rommel tot staan.
  • 1943 - Brits-Indische troepen beginnen een guerilla-oorlog tegen de Japanse troepen in Birma.
  • 1943 -Sovjettroepen heroveren de stad Kursk.
  • 1944 - Op Nieuw-Guinea maken Australische en Amerikaanse troepen contact, waarmee de strijd om het eiland na 18 weken voorbij is.
  • 1944 - Na een 4-daags offensief hebben Sovjettroepen Nikopol heroverd en verdrijven de Duitsers over een lengte van 1100km van de Oostoever van de Dnjepr.
  • 1945 - Montgomery begint Operatie Veritable ten zuidoosten van Nijmegen.
  • 1945 - Paraguay verklaart Duitsland en Japan de oorlog.
  • 1950 - Het Ministerium für Staatssicherheit (Stasi) wordt opgericht.
Advertisement