Defensieweb wiki
Advertisement

1800 - 1899[]

  • 1892 - Willy Coppens wordt geboren in Watermaal-Bosvoorde. Coppens was een Belgische luchtaas uit de Eerste Wereldoorlog.

1900 - 1999[]

  • 1914 - Na de aanslag op de Oostenrijkse kroonprins Frans Ferdinand van 28 juni, laat Duitsland aan Oostenrijk weten dat het aan hun zijde zal optreden wanneer Rusland een offensief start.
  • 1923 - Wojciech Jaruzelski wordt geboren in Kurów. Jaruzelski was een Pools generaal die met het zojuist opgerichte Eerste Poolse Leger, dat deel uitmaakte van het Rode Leger, in de opmars naar Berlijn.
  • 1942 - In de slag om Tobroek vinden zware Duitse bombardementen plaats op de geallieerde verdediging.
  • 1942 - Anne Franks familie duikt onder op de zolder van haar vaders kantoor in Amsterdam.
  • 1942 - De SS Paulus Potter wordt op weg naar Moermansk tot zinken gebracht.
  • 1960 - De US Air Force voert verscheidene eigen eretekens in, deze de landmacht-variant. Er komt ondermeer een variant van de Medal of Honor en de Distinguished Service Medal. Later wordt ook het Air Force Cross retroactief gemaakt tot op deze dag.
  • 1990 - De regeringsleiders van de NAVO verklaren na de tweedaagse top in Londen dat de Koude Oorlog over is.
Advertisement