Defensieweb wiki
Advertisement

1800 - 1899[]

  • 1800 - Het door de Fransen bezette Malta valt in handen van de Britten.

1900 - 1999[]

  • 1914 - Majoor Von Sommerfeld beveelt de stad Dendermonde plat te branden, ook het burgerlijk ziekenhuis en de Begijnhofkerk uit de XVIde eeuw moeten eraan geloven. Huizen worden geplunderd en inwoners naar Duitsland gedeporteerd. In Lebbeke en Sint-Gillis worden 25 inwoners vermoord door het voorbijtrekkende Duitse leger.
  • 1920 - In België vindt de eerste IJzerbedevaart plaats.
  • 1939 - Na de Duitse inval in Polen verklaren de VS zich neutraal.
  • 1939 - Duitse troepen bereiken de Weichsellinie te Polen.
  • 1940 - Vichy-Frankrijk verbreekt de diplomatieke betrekkingen met België, Luxemburg, Nederland en Noorwegen.
  • 1944 - Dolle Dinsdag: Nadat Radio Oranje meldt dat de geallieerden Breda hebben bevrijd, bast in Nederland een euforie los. De geruchten gaan rond dat de algehele bevrijding op handen was. Ook NSB-ers en Duitsers hechtten geloof aan de geruchten en vertrokken ijlings. Voor een groot deel van Nederland zou de bevrijding pas in de loop van 1945 komen.
  • 1944 - Belgische SAS Parachutisten worden geparachuteerd op DZ Hargnies (Operatie Noah).
  • 1944 - Rusland verklaart Bulgarije de oorlog. Bulgarije verklaart Duitsland de oorlog.
  • 1944 - Nederland, België en Luxemburg sluiten het Benelux-verdrag.
  • 1972 - Palestijnse terroristen overvallen het woonblok van de Israëlische sportploeg in het Olympisch dorp in München.
  • 1990 - De Iraakse president Saddam Hoessein roept opnieuw op tot een heilige oorlog tegen het Westen. Hij spoort de Egyptenaren en het Saoedische volk aan om in opstand te komen tegen hun regeringen.
  • 1995 - Wereldwijd protest na de eerste van een reeks kernproeven door Frankrijk op het atol Mururoa.

2000 - ...[]

Advertisement