Defensieweb wiki
Advertisement

1800 - 1899[]

  • 1897 - Pieter Leemans wordt geboren in Schaarbeek. Hij heeft als componist een grote invloed gehad op de Belgische muziek. De bekendste mars van Leemans is ongetwijfeld de Mars der Parachutisten. Een andere bekende mars van zijn hand is de Mars der Commando's.
  • 1892 - Gregor Strasser wordt geboren in Geisenfeld. Strasser was een van de slachtoffers in de Nacht van de Lange Messen.
  • 1898 - Johan Brouwer wordt geboren in Delfshaven. Brouwer was een Nederlands-Joodse verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog.

1900 - 1999[]

  • 1902 - Einde van de Tweede Boerenoorlog in Zuid-Afrika.
  • 1939 - In Berlijn ondertekenen Duitsland en Denemarken een niet-aanvalspact.
  • 1940 - Generaal Alexander von Falkenhausen wordt benoemd tot bevelhebber van de Duitse troepen in België, Noord-Frankrijk en Luxemburg.
  • 1940 - De uitgeweken Belgische parlementsleden in Limoges verklaren de capitulatie van de Belgische Koning Leopold als zijnde onwettig.
  • 1941 - Heinrich Himmler verleent dr. Sigmund Rascher toestemming om experimenten uit te voeren op gevangen in het KZ Dachau (zie ook 15 mei 1941).
  • 1943 - Japanse rijksconferentie over de toekomstige status van Indonesië.
  • 1944 - In de Nederlandse stad Roosendaal wordt de stationsbuurt getroffen door missers van een Amerikaans bombardement op het spoorwegknooppunt. 73 mensen komen om.

2000 - ...[]

Advertisement