Defensieweb wiki
Advertisement

1600 - 1699[]

  • 1648 - De tekst van het verdrag van de Vrede van Munster wordt vastgesteld, en ter ondertekening naar Den Haag en Madrid gestuurd.
  • 1649 - Koning Charles I van Engeland wordt op last van Oliver Cromwell onthoofd.
  • 1661 - Het lijk van Oliver Cromwell wordt opgegraven en postuum geëxecuteerd.

1900 - 1999[]

  • 1939 - Rede van Hitler voor de Reichstag. Hij verklaart dat de joden in Europa in een komende oorlog vernietigd zullen worden.
  • 1940 - Hitler geeft opdracht tot uitwerking van een nieuw aanvalsplan, nu voor geheel Nederland.
  • 1940 - In Tokio worden de Sovjet-Japanse onderhandelingen over het vaststellen van de grens tussen Buiten-Mongolië en Mantsjoerije afgebroken.
  • 1941 - Derna in de Cyrenaica valt in Brits/Australische handen.
  • 1942 - De Britten beginnen zich uit Singapore terug te trekken. Start van het beleg van Singapore.
  • 1942 - Max Blokzijl wordt leider van het Persgilde
  • 1943 - De Sovjets heroveren op de Kaukasus de oliestad Majkop.
  • 1943 - Na een meningsverschil met Hitler over de buiten-dienststelling van grote schepen moet de opperbevelhebber van de Duitse marine, grootadmiraal Erich Raeder, aftreden. Hij wordt opgevolgd door admiraal Karl Dönitz.
  • 1943 - Conferentie van Adana: ontmoeting tussen Winston Churchill en de Turkse president Inönü.
  • 1943 - Omdat te Haarlem een Duitser is doodgeschoten worden aldaar 10 personen gefusilleerd.
  • 1943 - De toestand van het 6de Duitse leger bij Stalingrad wordt dramatisch. De munitie raakt op, de soldaten moeten het stellen met 15 gram brood per dag. Generaal von Paulus wordt tot veldmaarschalk bevordert. Hij telegrafeert naar Hitler, dat hij binnen 24 uur een instorting voorziet in Stalingrad. Hermann Göring houdt in het gebouw van het Rijksluchtvaarministerie een rede voor de Wehrmacht en huldigt de helden die in de strijd om Stalingrad zijn gevallen.
  • 1944 - Operatie Flintlock de Amerikaanse verovering van de Marshalleilanden begint met een landing op het atol Majuro.
  • 1945 - In de Oostzee wordt het Duits passagiersschip de Wilhelm Gustloff getorpedeerd door de Sovjet onderzeeboot S-13. Van de naar schatting vijf- tot zevenduizend opvarenden aan boord overleefden slechts 1239 personen de ramp.
  • 1945 - Laatste radiotoespraak van Adolf Hitler tot het Duitse volk: " Ich erwarte von jedem Deutschen, dass er jedes Opfer auf sich nimmt ".
  • 1945 - De M248 zinkt door een mijn in de scheldemonding.
  • 1968 - Noordvietnamese troepen en het bevrijdingsfront beginnen het Tet-offensief op steden in Zuid-Vietnam.
  • 1972 - Tijdens een demonstratie in het Noord-Ierse Londonderry schieten Britse Parachutisten dertien burgers dood. De schietpartij is ook wel bekend onder de naam Bloody Sunday.
Advertisement