Defensieweb wiki
Advertisement

1700 - 1799[]

  • 1796 - Napoleon Bonaparte wordt benoemd tot opperbevelhebber van het Franse leger.

1900 - 1999[]

  • 1940 - De Nieuw-Zeelandse regering maakt bekend de vloot op oorlogssterkte te brengen en de Britse marine met mansachappen te versterken.
  • 1941 - Duitse troepen trekken Bulgarije binnen en bereiken de Griekse grens.
  • 1942 - Amerikaanse, Britse en Nederlandse troepen doen een tegenaanval op 3 Japanse colonnes om hen te beletten verder landinwaarts te trekken.
  • 1942 - Berlijn erkent dat de Sovjetaanvallen in het Donetsbekken, op de Krim en in de streek van Koersk steeds heviger worden.
  • 1943 - De Duitse troepen beginnen zich uit Tunesië terug te trekken.
  • 1943 - De Slag in de Bismarckzee wordt geleverd. Amerikaanse en Australische vliegtuigen en destroyers vallen een Japans konvooi aan. Japan verliest 8 transportschepen en 4 destroyers.
  • 1944 - Omdat Turkije de geallieerden weigert te helpen, wordt het land uitgesloten van de Leen- en Pachtwet.
  • 1945 - Het Amerikaanse 3e leger verovert Trier.

2000 - ...[]

  • 2008 - De Venezolaanse president Hugo Chávez stuurt tien bataljons, pantserinfanterie naar de grens met Colombia. De presidenten van beide landen leven op scherp van de snee sinds dat de Colombiaanse president Alvaro Uribe in november een poging van Chavez afbrak om te bemiddelen tussen de Colombiaanse autoriteiten en de FARC.
Advertisement