1900 - 1999[bewerken | brontekst bewerken]

  • 1902 - Sophie von Ribbentrop komt te overlijden. Sophie was de moeder van Joachim von Ribbentrop, de minister van Buitenlandse Zaken in de regering van Adolf Hitler. Na de oorlog werd von Ribbentrop door drie Britse militairen en een Belgische SAS Parachutist gearresteerd om een jaar later te worden berecht in Neurenberg.
  • 1940 - Sovjettroepen zijn het Finse Viipuri tot op 10 km genaderd.
  • 1940 - De Sovjetunie geeft Finland 48 uur om op de vredesvoorstellen in te gaan.
  • 1941 - Verordening 42/1941 van de Rijkscommissaris voor bezet Nederland met betrekking tot de verplichte tewerkstelling in Duitsland van contractbrekers en werklozen.
  • 1943 - Operatie Gunnerside: In de nacht van 27 op 28 februari voeren 9 SOE-agenten en 6 Noorse verzetslieden een raid uit op de Norsk Hydro Elektrisk. Deze installatie produceerde het "zwaar water" dat essentieel was voor het Duitse kernwapenprogramma.
  • 1945 - Saoedi-Arabië verklaart de oorlog aan Duitsland.
  • 1994 - De eerste militaire NAVO-interventie is een feit. Vier Bosnisch-Servische vliegtuigen worden door de NAVO neergehaald nadat die de door de VN opgelegde no-fly zone boven Bosnië en Herzegovina hadden geschonden.

2000 - ...[bewerken | brontekst bewerken]

  • 2008 - Bij een huiszoeking in de woonst van een Nederlandse zakenman in het Belgische Neerpelt neemt de politie een bijzonder exemplaar van Hitler’s Mein Kampf in beslag. Het gaat om een luxe-uitgave van het boek waarvan er tijdens het Derde Rijk slechts vijftien exemplaren van gemaakt zijn. De vijftien luxueuze exemplaren van Mein Kampf waren alleen bestemd voor de topfiguren uit de entourage van Hitler. De geschatte waarde van het boek bedraagt 50.000 euro.