Defensieweb wiki
Advertisement

1800 - 1899[]

  • 1894 - André de Meulemeester wordt geboren te Brugge. De Meulemeester was een Belgische luchtaas uit de Eerste Wereldoorlog. Met zijn elf overwinningen is hij als piloot de tweede uitblinker van België na Willy Coppens.

1900 - 1999[]

  • 1924 - In het Italiaanse stadje Triëst wordt de TIGR opgericht. Dat is de eerste illegale en gewapende verzetsorganisatie tegen het fascisme in Europa.
  • 1939 - Sovjettroepen worden door de Finnen ten Noorden van het Ladogameer teruggedreven.
  • 1940 - De Belgische Orde van advocaten weigert het Duitse bevel uit te voeren om alle Joodse leden van haar lijst te schrappen.
  • 1942 - Het Duitse oppercommando van de Wehrmacht geeft bevel tot de terugtocht van de Duitse legergroep A uit de Kaukasus.
  • 1942 - In Birkenau beginnen sterilisatie-experimenten op vrouwen.
  • 1944 - Bastogne wordt door de Amerikanen ontzet.
  • 1944 - De Hongaarse regering van het Nationale Onafhankelijkheidsfront in Debrecen verklaart Duitsland de oorlog.
  • 1959 - Ante Pavelić sterft op 70-jarige leeftijd te Madrid. Pavelić was een Kroatisch leider, de oprichter van de fascistische Ustašabeweging en een oorlogsmisdadiger.

2000 - ...[]

  • 2006 - De Unie van Islamitische Rechtbanken wordt door troepen van het Somalische regeringsleger en het leger van Ethiopië uit de Somalische hoofdstad Mogadishu verjaagd.
Advertisement