Defensieweb wiki
Advertisement

1900 - 1999[]

  • 1941 - In Nederland wordt het Economisch Front opgericht, een NSB organisatie van 'kameraden-leveranciers'.
  • 1943 - Adolf Hitler houdt een rede op de Heldengedenkdag: " Die Steppen des Ostens haben noch einmal ihre Millionenmassen sich gegen Europa wälzen lassen ".
  • 1943 - In concentratiekamp Auschwitz wordt gaskamer/crematorium IV geopend.
  • 1944 - Wernher von Braun, de vader van de beruchte Duitse V-2 raket, wordt om 3uur in de ochtend thuis gearresteerd door de SS en de Gestapo. Dit nadat hij zich een aantal dagen eerder op een feestje negatief had uitgelaten over het Duitse raketprogramma. Hij stelde dat zijn hart bij de ruimtevaart lag en zijn raketten op de verkeerde planeet terecht kwamen. Hij werd twee weken later weer vrijgelaten omdat hij onmisbaar was voor het V-2-programma. Nota: er bestaat verwarring over de exacte datum, mogelijk was dit op 14 of 15 maart.
  • 1944 - Groot-admiraal Dönitz roept zijn onderzeeboten terug uit het middengedeelte van de Atlantische Oceaan.
  • 1945 - Eenheden van het 3e Amerikaanse leger steken bij Oppenheim de Rijn over.
  • 1945 - Enschede wordt getroffen door een bombardement van de Amerikaanse Luchtmacht; 65 mensen komen om.
Advertisement