Defensieweb wiki
Advertisement

1800 - 1899[]

1900 - 1999[]

  • 1941 - Britse en Australische troepen nemen Tobroek in, 25.000 Italianen worden krijgsgevangenen gemaakt.
  • 1941 - In Roemenië vindt de eerste massamoord op joden plaats (22 - 23 januari).
  • 1941 - Einde van de ontmoeting tussen Hitler en Mussolini die begon op 18 januari.
  • 1942 - Reimond Tollenaere, propagandaleider van het Vlaams Nationaal Verbond (VNV) sneuvelt aan het oostfront nabij Leningrad.
  • 1942 - De Japanse strijdkrachten krijgen vaste voet op Nieuw-Ierland en in Rabaul, de hoofdstad van Nieuw-Brittannië. De Japanse troepen bezetten tevens Minahasa.
  • 1942 - Brits bombardement op Enschede, ruim 30 mensen laten het leven.
  • 1942 - Nederlanders verwoesten de olieboortorens bij Balikpapan aan de oostkust van Borneo opdat deze niet in Japanse handen zouden vallen.
  • 1943 - De Japanse tegenstand bij Sanananda op Nieuw-Guinea stort in: eerste geallieerde landoverwinning in de Pacific.
  • 1944 - Operatie Shingle: Onder leiding van generaal John Lucas gaan eenheden van het geallieerde 6de korps vanuit zee aan land bij Anzio en Nettuno. Hoewel weinig tegenstand werd verwacht, blokkeerden de Duitse troepen de weg naar Rome tot in mei van dat jaar.
  • 1945 - De Birmaweg is heropend.

2000 - ...[]

  • 2007 - Elizaphan Ntakirutimana sterft op 83-jarige leeftijd in Tanzania. Ntakirutimana was een Rwandees predikant en oorlogsmisdadiger. In februari 2003 werd hij samen met zijn zoon, Gérard Ntakirutimana, door het Rwanda-tribunaal schuldig bevonden van het plegen van genocide in Rwanda in 1994.
Advertisement