Defensieweb wiki
Advertisement

1800 - 1899[]

  • 1811 - Zeng Guofan wordt geboren. Guofan was een Chinees Generaal en oprichter van het Xiang Army.
  • 1887 - Hein ter Poorten wordt geboren in Buitenzorg (West-Java). Ter Poorten was een Nederlandse Luitenant-Generaal van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) tijdens de Tweede Wereldoorlog in Azië.

1900 - 1999[]

  • 1970 – Tijdens de Vietnamoorlog gaat operatie Ivory Coast van start. Hierbij voerde de VS een raid uit op gevangeniskamp Son Tay omdat vermoed werd dat er VS-krijgsgevangenen werden vastgehouden.
  • 1974 - Het IRA pleegt een aanslag op een pub in Birmingham. 21 mensen vinden de door, 182 anderen raakten gewond.
  • 1981 - In Nederland vindt een van de grootste betogingen uit zijn geschiedenis plaats. Ruim 400.000 mensen betogen tegen kernwapenplaatsing in hun land.
  • 1985 - Jonathan Jay Pollard, inlichtingenanalist bij de US Navy, wordt gearresteerd op verdenking van spionage. Pollard werd betrapt op het doorgeven van geheime informatie over Arabische landen aan Israël. Hij werd veroordeeld tot levenslang.
  • 1986 - Oliver North en zijn secretaresse starten met het vernietigen van documenten die hun schuld aantonen in de Iran-Contra-affaire.
  • 1995 - De onderhandelingen omtrent het Verdrag van Dayton worden beëindigd. Deze onderhandelingen, die op 1 november waren gestart, vonden plaats op de Wright-Patterson Air Force Base. Het vredesverdrag werd ondertekend in Parijs op 14 december 1995, dit maakte een einde aan de Bosnische oorlog.

2000 - ...[]

  • 2002 - De NAVO nodigt Bulgarije, Estland, Letland, Litouwen, Roemenië, Slowakije en Slovenië uit om lid te worden.
Advertisement