Defensieweb wiki
Advertisement

1700 - 1799[]

  • 1762 - Paul II Anton Esterházy overlijdt op 51-jarige leeftijd te Wenen. Paul II Anton was een Oostenrijks-Hongaars veldmaarschalk.

1900 - 1999[]

  • 1915 - WOI: Aanvang van de Slag om Gallipoli. De Geallieerden zullen bij deze slag een zware nederlaag lijden.
  • 1918 - De Tweede slag bij de Reigersvliet wordt gestreden.
  • 1921 - De tweede Vrede van Riga tussen Polen en de Sovjet-Unie. Ondanks de recente Poolse successen annexeert de Sovjet-Unie Oekraïne en Wit-Rusland. De regering van Oekraïne emigreert naar Frankrijk.
  • 1921 - Alexander Bernard van Praag wordt geboren te Amsterdam. Van Praag, beter bekend onder zijn pseudoniem Hellema, was een Nederlandse verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • 1939 - Franco en president Salazar van Portugal sluiten een vriendschaps- en niet-aanvalsverdrag, het zpgenaamde Iberisch Pact.
  • 1940 - Hitler, Mussolini en Ciano houden een bespreking op de Brenner. Mussolini verklaart zich bereid het vriendschapsverdrag met Groot-Brittanië en Frankrijk te willen opgeven.
  • 1941 - Japanse bommenwerpers ondernemen voor het eerst sinds oktober weer aanvallen op de Chinese stad Tsjongtsjing (Chongqing).
  • 1942 - Duitsland sluit alle Noorse havens en legt mijnen van de Noordkaap tot Alesund.
  • 1944 - Het 2de Oekraïense front heeft de Dnjepr bereikt en een groot bruggehoofd gevestigd bij Mogilev Podolsky. Het Duitse zuidelijke front is gespleten en de Sovjets zijn in positie om op te trekken naar Roemenië.
  • 1944 - Nazi-troepen bezetten Hongarije.
  • 1944 - Bij een luchtaanval droppen de Britten 3000 ton bommen op de Duitse stad Hamburg .
  • 1945 - 1250 Amerikaanse bommenwerpers vallen Berlijn aan.
  • 1945 - De Nederlandse verzetsstrijder Willem Frederik Jonkman sterft in het concentratiekamp Buchenwald.
Advertisement