Defensieweb wiki
Advertisement

1700 - 1799[]

  • 1757 - Tijdens de Zevenjarige Oorlog (18e eeuw) wordt de slag bij Kolin gestreden.

1800 - 1899[]

  • 1815 - Tijdens de Slag bij Waterloo wordt Napoleon Bonaparte verslagen door een combinatie van Britse/Nederlandse, Hannoveraanse en Pruisische legers. Deze troepen stonden onder leiding van Arthur Wellesley en Gebhard Leberecht von Blücher.

1900 - 1999[]

  • 1940 - Winston Churchill houdt een rede voor het Lagerhuis: "This was their finest hour"
  • 1940 - Generaal de Gaulle, leider van de Vrije Fransen, houdt een radiotoespraak waarin hij ingaat op een voortzetting van de strijd.
  • 1940Hitler en Mussolini ontmoeten elkaar in München.
  • 1944 - Amerikaanse troepen bereiken de westkust van Cotentin waarmee het Duitse garnizoen in Cherbourg omsingeld is. Hitler beveelt het garnizoen, bijna 40.000 man sterk, tot de laatste man stand te houden.
  • 1953 - René Fonck overlijdt op 59-jarige leeftijd in Parijs. Fonck was een Franse aas uit de Eerste Wereldoorlog. Hij schoot in 1918 tijdens twee vluchten zes tegenstanders uit de lucht. De koele en methodische Fonck behaalde 75 officiële zeges zonder ooit zelf geraakt te worden.
  • 1979 - Jimmy Carter en Leonid Brezjnev ondertekenen het Strategic Arms Limitation Talks II verdrag ter beperking van het aantal kernwapens.

2000 - ...[]

  • 2007 - Tijdens de Slag om Chora komt de 44-jarige sergeant-majoor Jos Leunissen van het 13e Infanteriebataljon van de Nederlandse 11 Luchtmobiele Brigade om het leven.
Advertisement