Defensieweb wiki
Advertisement

1500 - 1599[]

  • 1550 - De Nederlands legeraanvoerder Filips van Hohenlohe-Neuenstein wordt geboren.

1900 - 1999[]

  • 1934 - De Belgische koning Albert I stort tijdens het klimmen in Marche-Les-Dames van de rotsen, hij overlijdt ter plaatse.
  • 1940 - China meldt een verpletterende nederlaag van Japanse troepen nabij Nanning.
  • 1940 - De Zweedse regering weigert militaire steun te geven aan Finland.
  • 1941 - Turkije en Bulgarije sluiten een non-agressiepact.
  • 1941 - De Griekse premier aanvaardt het Britse aanbod van militaire steun.
  • 1942 - Operatie Cerberus gaat van start waarbij de Duitse schepen charnhorst, Gneisenau en Prinz Eugen uit de Franse haven Brest uitbreken.
  • 1944 - 17-18 februari: Hevige geallieerde bombardementen vernietigen de Japanse zeemachtbasis op Truk (Caroline-eilanden).
  • 1951 - Barzan Ibrahim al-Tikriti wordt geboren te Tikrit. Al-Tikriti was een halfbroer van Saddam Hoessein en stond van 1979 tot 1983 aan het hoofd van de Iraakse geheime dienst.

2000 - ...[]

  • 2007 - Maurice Papon sterft op 96-jarige leeftijd te Pontault-Combault. Papon was een voormalig Frans politiefunctionaris, politicus en oorlogsmisdadiger. Hij werd in 1998 door het hof van assisen in Bordeaux werd veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf wegens misdaden tegen de menselijkheid, die hij had begaan in Vichy-Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Advertisement