Defensieweb wiki
Advertisement

1600 - 1699[]

  • 1619 - In de Dertigjarige oorlog wordt de Slag bij Záblati uitgevochten.

1900 - 1999[]

  • 1916 - In Arabië breekt de Arabische Opstand uit.
  • 1940 - Italië verklaart Frankrijk en Groot-Brittannië de oorlog en valt de volgende dag Frankrijk in het zuidoosten aan. Canada verklaart Italië de oorlog.
  • 1942 - Als vergelding voor de aanslag op Reinhard Heydrich wordt het Tsjechische Lidice uitgemoord.
  • 1943 - Begin van Operatie Pointblank. Het offensief van Britse en Amerikaanse bommenwerpers om het moreel van de Duitse bevolking en de Duitse economie te breken.
  • 1943 - Jean Moulin wordt in de omgeving van Lyon gearresteerd. Moulin was een belangrijk persoon in het Franse verzet.
  • 1944Bloedbad van Oradour-sur-Glane: Het regiment Der Führer van de SS-pantserdivisie Das Reich richt een bloedbad aan in de Franse plaats Oradour-sur-Glane. 642 burgers worden vermoord, slechts zes personen overleefden het incident.
  • 1944 - Enkele Gerrit van der Veen op 41-jarige leeftijd gefusilleerd in de duinen bij Overveen. Van der Veen was tijdens de Tweede Wereldoorlog een leider van het Nederlands verzet.
  • 1967 - Einde van de Zesdaagse Oorlog die werd uitgevochten tussen Israël en de Arabische buurlanden Egypte, Jordanië en Syrië.
  • 1975 - In Nederland kiest de Tweede Kamer de F-16 als opvolger van de Starfighter.
  • 1999 - De VN-Veiligheidsraad aanvaardt Resolutie 1244 dat de aanwezigheid toestaat van een internationaal gezelschap van burgers en militairen in Kosovo.

2000 - ...[]

  • 2007André Wynen overlijdt op 83-jarige leeftijd aan de gevolgen van een ernstig verkeersongeluk. Wynen was een Belgische arts en verzetsstrijder in WOII
Advertisement