Defensieweb wiki
Advertisement

1200 - 1299[]

  • 1258 - Mongolen verwoesten Bagdad en nemen de stad in waarbij 800.000 burgers worden gedood.

1900 - 1999[]

  • 1917 - Henri Halberstadt wordt geboren te Amsterdam. Halberstadt was een Nederlandse verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • 1920 - Hendrik Drogt wordt geboren te Avereest. Drogt was een Nederlandse verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • 1920 - Max Hamburger wordt geboren te Amsterdam. Hamburger is een Nederlandse psychiater van Joodse afkomst. Hij was verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog en hij is een -nog steeds in leven zijnde- overlevende van de concentratiekampen Auschwitz en Buchenwald.
  • 1939 - Het eiland Hainan wordt door de Japanners bezet.
  • 1941 - Britse troepen overschrijden de grens tussen Kenia en Italiaans Somalia.
  • 1941 - De Britse regering verbreekt de diplomatieke betrekkingen met Roemenië vanwege Duitse militaire bases in dat land.
  • 1941 - In Vichy Frankrijk wordt admiraal Darlan aangewezen als mogelijke opvolger van maarschalk Petain.
  • 1942 - De Japanse troepenmacht drijft de Britse, Brits-Indische en Australische troepen tot op 15 km van de stad Singapore.
  • 1943 - Holocaust: Joodse weeskinderen uit Amsterdam worden op transport naar Polen gezet.
  • 1944 - De Japanse oorlogsschepen uit de haven Rabaul worden op New Brittain teruggetrokken vanwege de aanhoudende Amerikaanse luchtaanvallen.
  • 1945 - Sovjettroepen veroveren de havenstad Elbing (Elblag).
  • 1945 - De Sovjet onderzeeër S13 brengt het Duitse hospitaalschip Steuben tot zinken met voornamelijk vluchtelingen aan boord. Naar schatting tussen de 3000 en 4000 mensen verdrinken, ruim 600 worden gered.
  • 1945 - Start van het Sovjet offensief in Oost-Pommeren (10 februari 1945 - 4 april 1945).
  • 1947 - De Vrede van Parijs wordt tussen Italië en de Geallieerden in Parijs gesloten

2000 - ...[]

Advertisement